Uppföljning av Striden mot Försäkringskassan

Många har nog undrat hur det har gått för mig och min lilla strid mot Försäkringskassan.
 

Efter en ganska bra artikel i Expressen samt tack vare alla mina fantastiska vänner som har delat mitt förra blogginlägg har engagemanget varit stort. Närapå 2000 personer har besökt min blogg och på ett eller annat sätt engagerat sig, delat, kommenterat eller bara bildat sig en uppfattning av situationen.
Jag är överväldigad över hur många människor som tagit till sig min situation. Jag är också tacksam för denna enorma spridning, inte för att den skulle hjälpa mig personligen, det är inte kul att bli offentlig på grunderna att man är pank, men för att vi tillsammans har belyst hur otroligt undermålig Försäkringskassans hantering av ärendet har varit, samt deras närapå omänskliga bemötande.

 

Jag känner att det nu är dags för lite uppföljning för dem som är nyfikna. Hur har det gått? Har allt ordnat sig nu?

 

Tyvärr så har inte mycket ordnat sig. Den ersättning som enligt Expressen's artikel och Försäkringskassan var på väg landade mycket riktigt på mitt konto den 3e mars.
Det enda som hände är att jag nu har kunnat betala ut januarilönerna och skatten för mina anställda.

 

Min skuld hos Kronofogden (på nu ca 88 000) är kvar, likaså min betalningsanmärkning.

 

Det som inte framkom i artikeln och i mitt förra inlägg är ytterligare en del av problemet med Försäkringskassan.

 

Det är ganska komplicerat, men jag ska försöka förklara detta här.

 

Jag får ett månatligt bidrag från FK, så kallad assistansersättning, som ska täcka kostnader för löner, skatter, arbetsgivaravgifter, försäkringar, omkostnader mm. för min assistans.

 

Jag är beviljad ca 360 assistanstimmar i månaden som används på bästa sätt.
Varje 6 månader gjorde jag en avräkning, redovisade allt och eftersom jag enligt FK's regler inte får ha någon vinst som egen arbetsgivare, så betalas allt överskott tillbaka till FK. I slutet av varje halvårsperiod är ekonomin i min lilla enskilda firma alltså på 0!

Så har det varit under de senaste 12 åren jag anställt assistenter själv.

Sedan är det så att jag, på grund av att jag har endast ca 12 timmar assistans per dygn, varit tvungen att anlita ett större bolag i 20 minuter varje natt för att få hjälp att komma i säng på natten. En nattpatrull har skött detta.

Jag får rapportering från det bolaget och betalar en faktura. Jag köper alltså en tjänst.



Nu till problemet.



FK har under året ändrat sina regler så att assistansberättigade som anlitar externa bolag får sin assistansersättning utbetald i efterskott istället för i förskott, som det varit hittills.



Detta innebär att jag och säkert andra med liknande assistanslösning hamnar på två stolar samtidigt och får de negativa effekterna från båda.
Dels är jag egen arbetsgivare, får inte ha vinst och hade efter avräkningen i januari 0:- på kontot.
Dels anlitar jag ett större bolag (som får ha vinst och kan spara pengar) i 20 minuter varje natt och därför får utbetalningen en månad efter.

 

Det blir alltså ett glapp på 1 månad då jag inte får ersättning alls! Men jag har samma hjälpbehov, måste fortfarande betala löner, skatt mm.

 

Denna nya bestämmelse trädde i kraft samtidigt (januari 2017) som det övriga strulet med Försäkringskassan, vilket gjorde hela problemet mer akut.

 

Jag hade ett en timmes samtal med Patrik Söder, produktansvarig för assistansersättning på Försäkringskassan i torsdags.
Där förklarade jag min situation och vi hade en ganska saklig diskussion. Han förstod problematiken med att det är en månads glapp i utbetalningar som det hela handlar om nu när jag är på rätt köl med mina frekventa månadsutbetalningar.

 

En månads utebliven assistansersättning är ca 90-110 000, vilket motsvarar ganska exakt min skuld hos Kronofogden.

 

Den information jag fick av Söder är dock att Försäkringskassan inte kan göra någonting åt glappet. Jag är tydligen en av väldigt få assistansberättigade i Sverige som har denna lösning, dels att jag är egen arbetsgivare och dels att jag anlitar ett externt bolag för endast några få timmar i månaden.
Hans förslag var följande: försöka få ett privatlån och göra mig skuldfri på det sättet eller lägga ner min firma och anlita ett stort bolag för hela min assistans. För någon hjälp från Försäkringskassan skulle jag inte få.

 

Jag fick även klart och tydligt besked att Försäkringskassan inte har några rutiner för människor med min assistanslösning och att det inte finns någon avsikt att skapa någon rutin för detta. Man struntar alltså i denna lilla grupp människor som har samma assistanslösning som jag och rekommenderar antngen privat finansiering av assistansen under denna "glappmånad" eller övergång till ett extrernt jättebolag.

 

Nej Patrik Söder och Försäkringskassan. Jag tänker inte ge mig i denna fråga. Jag tänker inte stå för min assistans med privata medel (mest för att jag inte har några). Jag tänket inte heller lägga ner firman jag haft i 12 år, anlita ett jättebolag och på så sätt förlora en del av kontrollen över min assistans. I veckan tänker jag samla mina sista krafter, ta några extra Lanzoprazol mot min magkatarr och göra följande:

 

Först och främst kommer jag att kontakta Kommunens budget och skuldrådgivare i hopp om att de kan hjälpa mig att ta ett förmånligt lån någonstans, så att jag blir kvitt Kronofogden och kanske kunna betala av ett par tusenlappar i månaden.

 

Jag tänker göra en anmälan till Justitieombudsmannen för Försäkringskassans usla hantering av situationen.

 

Jag tänker även göra en anmälan till Socialdepartamentet och ifrågasätta varför de "glömt bort" denna lilla grupp av människor med min assistanslösning när de skrev riktlinjerna för Försäkringskassans arbetsmetoder.

 

Jag tänker kräva skadestånd från Försäkringskassan, för alt lidande, sömnlösa nätter, oro och faktiskt kränkning (jag lovar, det är inte kul att utelämna sig själv som Sveriges fattiglapp).

 

Jag behöver allt mentalt stöd jag kan få för att orka ta denna strid. Det kom på tal att jag skulle starta något slags insamling, men de som känner mig väl vet att det inte är något alternativ för mig, det är jag för stolt för.

 

Men jag är djupt tacksam för spridning av detta inlägg och alla vänliga ord från människor som stöttar mig.

 

Jag återkommer när jag lyckats tämja draken (få upprättelse mot FK).

 

This is Tellus calling.... Good night for now....

#1 - - stefan:

kämpa på thomas

#2 - - Mats:

Stå på dig! Finns här om jag kan hjälpa!

#3 - - Håkan Gian:

Hoppas det löser sig. Det är avskyvärt hur socialförsäkringsministern och regeringen hanterat dessa frågor, hur deras direktiv till försäkringskassan slår hårt mot dem som så uppenbart samhället ska finnas för. För så ser det ut i de röda stugornas Sverige. Individen skall stå i skuggan från de byråkratiska systemen, ty systemen är allenarådande och människan, dess egna drivkraft, vilja, önskan och frihet ska minst tyglas.
All lycka!