Diskriminering på Birka Cruises

Idag är jag nedstämd. Jag är nedstämd för att jag är trött på att särbehandlas, att inte kunna få ha mina mest grundliga mänskliga rättigheter tillgodosedda.
Jag möts ibland av människors medlidande blickar, andra människors fördomar och vissas förakt. Allt detta uteslutande för att jag råkar använda mig av en rullstol två tredjedelar av dygnet och är försvagad i kroppens muskler.
Det händer inte lika ofta nu som förr, att jag särbehandlas, att jag inte får vara en fullvärdig medborgare i vårt samhälle.

 

Idag är en sådan dag.
Jag hade planerat i flera veckor och verkligen sett fram emot att få åka på en kryssning tillsammans med ett 15-tal av mina vänner. Vi var alla taggade till fullo inför årets kryssning, som flertalet gånger tidigare.

 

Men denna gång blev det tvärstopp. På grund av min funktionsnedsättning är jag beroende av mina personliga assistenter. Jag behöver hjälp med i stort sett allt det praktiska.
Mina två heltidsassistenter är båda 21 år gamla. Det är två fantastiska, seriösa tjejer med hög arbetsmoral och arbetsvilja.
Eftersom jag som så många gånger förr valt Birka Cruises på grund av deras fina fartyg blev det så även denna gång, men den här gången godkändes inte mina assistenter som resenärer då Birkas åldersgräns är 23 år.

 

Jag har nu i en veckas tid mailväxlat med Birka Cruises VD, Satu Andersson och förklarat att assistenterna är i tjänst under resan, jag tar fullt ansvar för dem och att utan dem blir det ingen kryssning för mig. Jag har även påpekat att det har gått bra alla tidigare gånger.
Birka Cruises har varit helt oförstående och hänvisar till sin åldersgräns, trots att jag haft med mig 21 åriga assistenter vid flera tillfällen förut.

 

Jag känner mig kränkt och diskriminerad. Utan mina assistenter får mina 15 vänner åka utan mig eller stanna hemma. Det är ingen rolig situation föör någon bara för att man inte har någon vettig handikapp-policy hos Birka Cruises och prestigemässigt håller fast vid någonting som man som VD lätt kan dispensera.
Jag har ett mycket aktivt liv. Jag är ofta ute på krogar, nattklubbar och restauranger, många med 23 eller 25-års åldersgräns. Jag har aldrig tidigare blivit nekad att komma in någonstans på grund av att jag har en assistent med mig som inte har åldern inne. På samtliga ställen jag varit på har man förstått att om man nekar assistenten så nekar man indirekt mig, vilket faktiskt är ren diskriminering.

 

Just nu känner jag mig bara ledsen men vill samtidigt påvisa att en sådan diskriminerande behandling och denna ignorans och nonchalans är inte okej!

 

Ni som läser detta, dela vidare med era vänner och bekanta, för att bilda opinion! Ni som orkar, släng iväg ett mail till Birka Cruises VD, [email protected] eller deras marknadsansvarig [email protected] och säg att ni stöttar mig. Kom bara ihåg att hålla god ton!
Mitt namn är Tomas Brun. Hänvisa gärna till mig.