Johannes 8:7

Vilka är vi att döma andra människor? Jag är självklart för att lagar ska följas i högsta möjliga grad och att man ska straffas om man inte följer lagen. Däremot bör ett lands lagar vara levnde och föränderliga.

Världen ser inte ut idag som den gjorde när många av lagarna i ett land skrevs, därför bör lagen anpassas till gällande världsbild.

 

Det jag närmare syftar på är hur vanligt det är nuförtiden med dömande av våra bekanta, vänner och även människor som vi inte ens känner. Jag brukar rygga lite varje gång någon i omgivningen får eller ger en dömande kommentar.
I min enfald trodde jag att denna stämpling av människor blivit bättre i den öppna, toleranta värld vi lever i. Men tyvärr tycker jag att jag under de senaste åren sett och hört en extremt dömande och nästan hatisk atmosfär bland människor, särskilt i yngre åldrar.

 
Detta gör att många bekanta inte törs att leva sina liv på det sätt de vill för att de är panikrädda att få en stämpel. Det drabbar alla, oavsett vem man är.

Är man tjej och haft fler än 3 partners på ett halvår är man automatiskt "slampa" eller till och med "hora". Är man en man över 40 och intresserad av yngre tjejer är man automatiskt "gubbsjuk" eller "peddo". Har man silikonbröst är man automatiskt "ytlig" och "luder", samma sak om man råkar ha urringning. Har man något slags funktionsnedsättning är man automatiskt utvecklingsstörd eller impotent. Har man en thailändsk fru har man automatiskt "importerat" henne och ser hon dessutom bra ut så är hon självklart "köpt".
Har man en fin bil så har man sålt knark och råkar man ha dålig hy så är man själv "pundare".
Alla muslimer skär halsen av kristna och alla Sverigedemokrater är nazister.

 

Jag blir faktiskt illa berörd när jag råkar höra unga människor sätta fula stämplar på andra människor, till och med deras egna vänner. Jag blir ännu mer illa berörd när äldre människor spekulerar, myglar och sprider rykten.
Om människor bara kunde se sig själva i spegeln, inse att alla är vi människor, ingen är fläckfri och sköta sina egna liv istället för att ha åsikter om andras, så skulle denna värld vara en bättre plats att leva på!

 

This is Tellus calling.... Good night for now....