Jag syr mina egna kläder...... nääää....

Jag har funderat en del på det otroliga hyckleri som råder i detta land och hur människor är panikrädda för att sticka ut och stå för sina åsikter. Man tycker jävligt mycket, och det är iofs bra, men man tycker ofta vad andra bör göra och vad andra ska tycka. När frågan sedan dyker upp på den egna bakgården blir det automatiskt inte lika självklart, men lite besvärligt och obehagligt.
 

Ta som ett exempel de senaste veckornas utspel i media om hur dåligt sömmerskorna på multinationella företag behandlas och hur lite lön de får i bl.a. Asien.
En massa självutnämnda kändisar och vanliga "godhjärtade" människor har gått "bananas" med att länka saker i sociala medier och uppmana företagen att betala mer i lön till sömmerskorna.

 

Någonstans måste ju människorna börja inse att om man går och köper ett linne för 29 kr på H&M och linnet tar 30 minuter att sy (hela tillverkningskostnaden) så kan inte sömmerskan få 100 kr timmen, eller hur?

Människorna som tycker att man borde höja arbetarnas löner är precis samma människor som handlar glatt när det är billigt.

Och sedan är det ju faktiskt så att om man höjde lönerna för människorna i fabrikerna så skulle ju inte samma linne kosta 29 kronor längre. Det skulle kanske kosta 150 kronor. Då skulle det ju kosta lika mycket som i högprisbutikerna och då skulle inte företag som H&M, KappAhl eller Gina Tricot finnas.

 

Samma sak gäller invandringsfrågan och bostadsbristen.
Jag hade en hetsig diskussion med en bekant för något år sedan. Personen ifråga argumenterade högljutt om att Sverige visst har råd att ta emot uppemot 200 000 invandrare varje år, helst ännu fler och att det är VÅRT ANSVAR att ge dem någonstans att bo.


Jag påpekade då lite försynt om att jag tyckte det var mycket generöst av honom att i så fall föregå med gott exempel, ta emot några flyktingar och låta dem bosätta sig i 2 av de 7 rummen som utgjorde hans villa. Jag menade att han, hans fru och deras 2 barn borde ju ha tillräckligt med utrymme i 5 rum.


Jag tror att ni, kära läsare kan lista ut hur resten av "diskussionen" gick till. Ja, det är rätt, jag var "dum i huvudet", "rasist" och "förstod ingenting" varpå en borttagning på Facebook kom som en flykting på Öresundsbron.

 

Varför detta hyckleri? Varför ska man försöka argumentera för saker man inte ens tycker?

 

Ibland behöver man faktiskt ta ett Fuckitall-piller och stå upp för vem man är, även om det retar andra.

 

Med detta sagt kan jag lugnt säga att jag personligen gärna köper superbilliga kläder och skiter fullständigt i vem som tillverkar dem och hur lite de får i lön.


Ingen flykting får bo hos mig i min 2a, nåja, de hade inte heller fått bo hos mig om jag hade en tiorummare heller av den enkla anledningen att om jag har råd med en tiorummare så har jag förmodligen förtjänat den och jag använder den hur jag vill.


Jag tänker inte heller betala för ekologisk mat så länge distributörerna av den tar ockerpriser bara för att den är
ekologisk. Och då jag verkligen inte tänker föra diskussioner med den, köper jag gärna svinbillig (pun intended), dansk fläskfilé till grillen!

 

This is Tellus calling.... Good night for now....