Jag är inte någon potentiell våldtäktsman!

Jag läste en artikel häromdagen. Den handlade om en snubbe som råkade kliva av bussen sent på kvällen på samma hållplats som en ung tjej. Det visade sig att de skulle åt samma håll så han var tvungen att bete sig på ett konstigt sätt för att tjejen inte skulle bli rädd.

Jag kan förstå detta. I dessa tider när våldtäkter och överfall är vardagsmat trots att Betnér skriker sig hes om att "Sverige har aldrig varit tryggare" bör man självklart visa hänsyn till andra människors oro.

 

Det jag totalvägrar att köpa är raden där killen skriver "Vi män måste betrakta oss själva som potentiella våldtäktsmän!".
Nej, nej och åter NEJ!
Jag tycker inte att någon man ska behöva nedvärdera sig själv genom att betrakta sig själv som en potentiell våldtäktsman. På samma sätt vägrar jag se mig själv som potentiell mördare, trots att jag äger en kniv.
Om alla vi män ska börja kollektivskuldbeläggas för något en liten, sjuk minoritet står för, så dröjer det inte länge innan vi sitter i en kyrka och piskar oss själva på ryggen för att sona andras synder.

 

Nej, jag är stolt över att vara man. Jag är inget annat än en man, en riktig man. En som inte våldtar eller ofredar, en som respekterar alla människor oavsett kön. En som inte slår sin fru, och som inte tvekar att gå emot någon som gör det. En som inte tänker "det är inte min sak", men som inser att det är allas vår sak.

 

Vi män ska inte ta på oss någon skuld. Vi ska däremot förhindra att våltäkter, överfall, ofredanden, kvinnomisshandel och trakasserier får fortsätta.
Det är vår plikt att skydda dem som blir utsatta, oavsett pris. Det är vår plikt att engagera oss.

 

Jag har gjort det förr och inför sommarens härliga utekvällar och nätter utmanar jag återigen er riktiga män där ute.
Ta en liten extra omväg genom närliggande parken på väg hem från krogen för att kolla att allt är lugnt. Erbjud er att följa med tjejkompisen en bit på vägen hem. Se till att folk kommer hem ordentligt om de är för packade, utan nyträffat sällskap.
Kommunicera med människor, även främlingar. Ett enkelt "Är allt bra?" riktat till någon som befinner sig i trängt läge kan rädda liv.
Och först och främst, visa alltid civilcourage och titta inte bort om någon kränker, ofredar eller mobbar.

 

This is Tellus calling.... Good night for now....