If I could turn back time...

Ibland, ganska ofta kan jag känna mig sjukt deprimerad. Jag kan pendla i humör mellan att vara glad, enervgifylld och initiativtagande för att halvtimmen senare vara passiv och suicidal.
Jag vet, det låter som någon konstig blandning av depression och Borderline, men jag har ingen diagnos, enligt psykologen är jag fullt friskt med tecken på depression sannolikt orsakad av hög iq (hjärnan begrundar saker för detaljerat).

 

Men i dessa stunder av både destruktiv och till viss grad konstruktiv självinsikt kan jag något motviligt blicka tillbaka på det förflutna och ställa mig frågan "Om jag fick dra tillbaka klockan, skulle jag förändra något?", i syfte att ta lärdom av mina misstag.
Jag brukar dock ganska omgående inse att jag förmodligen är fullständigt fullärd, då jag hittar väldigt få tillfällen under mitt 30+ åriga (håll käft!) liv där jag skulle vilja förändra något.

 

Allt, varenda detalj i vårt förflutna, varenda gång vi blivit sårade eller sårat någon, varje gång man gör något idiotiskt och får ta konsekvenserna, varje gång vi skadat oss själva eller någon annan, varenda gång vi gjort en dålig affär, varje uselt ligg, varje gång man råkar kläcka ur sig något som man inte menar, varenda gång man gått med på saker man inte vill eller fått någon annan att göra något den inte vill.

Den person man är idag, just denna dag är faktiskt en direkt produkt av allt det ovanstående.

 

Jag skulle inte vilja förändra mycket, självklart har även jag gjort saker som jag skulle vilja ha gjort annorlunda, inte o-göra, bara göra på ett något annorlunda sätt. Det mesta handlar om dåliga ordval eller dålig timing, men med bibehållen utgång.

 

Begrundandes detta kan jag nog känna mig nöjd ändå, och ganska lyckligt lottad. Många människor lever med en ångest över saker de gjort. Ångest som följer efter dem vart de än går, som vägrar att släppa taget.

 

Vad ångrar vi? Varför? Om vi gjorde på något annat sätt, skulle det verkligen förändra något i längden?
Finns det inte en risk att vi idag var helt andra personer om vi inte gjorde det vi gjorde? Hade vi velat det?

 

Inte jag... faktiskt inte...

 

This is Tellus calling.... Good night for now....