1 3 5 7 11 13 17 19 23 29 31 37 41 43

Primtal. Det mest logiska och samtidigt fullständigt regellösa människan uppfunnit. Eller uppfunnit och uppfunnit, de har ju alltid funnits där, överallt, omkring oss, i naturens minsta skrymsle och i nebulosornas utbredda gränser.

 

Logik är den stabila, beräknade och fasta byggstenen i allt, logiken låter oss förstå att vi inte kan gå på vatten, att vi förmodligen slår ihjäl oss om vi kastar ut oss från åttionde våningen och att vi med all sannolikhet får stryk om vi besöker Hell's Angels på en Kawasaki 125:a. Logiken låter oss att bygga mest fantastiska uppfinningar och logiken mäter hur smarta vi egentligen är (intelligenskvoten).

 

Jag är en extremt logisk person vilket varit mest till min nackdel. Det är svårt att släppa på sina interna beräkningar i olika situationer. Logiken kan man alltid lita på. Om någonting är logiskt så stämmer det med all sannolikhet, så varför motsätta sig den allsmäktiga logiken?

 

Jag kan beskriva några exempel.

 

Personligen köper jag aldrig lotter och spelar aldrig spel som jag inte direkt kan påverka (som Poker).
Det är mycket ologiskt att jag skulle vinna på t.ex. Lotto, chansen är så minimal att den blir försumbar.

 

Jag har mycket svårt för att lita på någon. Logiken säger att om en person har egenvinning av att handla på ett visst sätt så varför skulle den inte göra det? Även om det missgynnar någon annan.

 

Logiktänkandet hänger även ihop med min starka olustkänsla när jag ibland tvingas att ta emot någon slags gåva. Det är direkt ologiskt att någon som jag ska ta emot gåvan. Jag som kan köpa den själv om jag behöver den. Och det finns rent logiskt många andra människor som har ett mycket större behov av just denna pryl än jag.

 

Att ta emot en utmärkelse är ännu mer ologiskt, då jag är helt övertygad om att många människor där ute är minst lika bra på, och värda just denna utmärkelse.

 

Att fira sin födelsedag är fullständigt ologiskt. Att fira en dag på vilken det enda man åstadkommit är att glida ur sin mors vagina är i sig befängt. Dessutom blir man äldre, fulare, skrynkligare och ett år närmare döden för varje år som går, vilket är definitivt inget att fira!

 

Logiken har äver alltid hindrat mig från att närma mig kvinnorna. Jag vet att jag är en bra man, kanske en av de bästa som finns. Men så ser jag på alternativen. Det är ologiskt att en kvinna jag vill ha skulle vilja ha mig, eftersom det som erbjuds på "marknaden" är med all sannolikhet bättre, inte mycket bättre men bättre.
Med tanke på min fysiska situation (rullstol, för dem som inte vet) krävs det oerhört övertag gällande utseende, personlighet, pengar mm. för att det ska börja bli logiskt att vilja ha mig jämfört med "gående" män.

 

Samma gäller arbete. Jag måste alltid, i alla lägen bevisa min kompetens och intelligens innan jag får göra affärer med människor och företag, då de flesta väljer i första hand någon som de "automatiskt" har förtroende för.

 

Visst är logiken besvärlig? I mitt sjuka huvud styr logiken. Jag blir låst av den och den nekar mig chansen att vinna storvinsten, att socialt umgås med människor vid t.ex. min födelsedag eller att bjuda ut drömkvinnan.

 

Samtidigt så är jag fullt medveten om att allt är inte logiskt, ologiska saker händer hela tiden.... men inte mig... ;)


This is Tellus calling.... Good night for now....