Vem är du?

"Jag heter Leif och är översynt", "Jag heter Magda och är CP-skadad", "Jag är Sture och jag har nageltrång", "Jag heter Samir och har cancer".

 

Vet du vad Leif, Magda, Sture och Samir? Jag skiter fullständigt i vad din "åkomma" är! Jag är inte intresserad av vilket sorts handikapp eller funktionshinder du har! Och vill du veta en sak? Det är ingen annan heller!

 

Jag möter rätt ofta människor som dras med olika sorts funktionshinder, handikapp samt större eller mindre åkommor. Många, för att inte säga de allra flesta av dessa människor fullständigt älskar att berätta om just deras "grej", beklaga sig och identifiera sig med den. Nej, det är inte intressant att höra vilken sorts skada du har och på vilken kota den sitter eller var du har din tumör. Det är inte heller intressant att veta vad du har problem med på grund av din skada. Det har ingen betydelse hur du ser ut, om folk stirrar på dig, hur mycket du har varit mobbad på grund av din åkomma eller hur ovanlig sjukdomen är.

 

När jag träffar dig vill jag veta vad du heter. Jag är intresserad av att få veta vem du är som person. Jag vill gärna höra om dina åsikter och värderingar. Jag vill ta del av dina intressen, passioner samt vad du har och vad du vill åstadkomma i ditt liv! Berätta gärna om ditt arbete, din musiksmak eller om ditt favoritlag i tennis (kan man spela tennis i lag?). Ni ser själva när ni läser detta stycke att det är lätt att glömma att personen har ett handikapp. Det finns så mycket viktigare saker att ta del av hos en ny bekantskap.

 

Jag kan nästan tycka synd om de människor som inte ser annat än fel och brister hos sig själva och andra. Men jag förlåter dem, de tror att det ska vara så. De tror att jag vill bli uppmärksammad och särbehandlad (oftast quasi-positivt) på grund av mitt "problem". Det vill jag inte. De människor som jag blir irriterad på är de som väljer att identifiera sig med sitt "handikapp", tar tacksamt emot positiv särbehandling som om det vore något slags rättighet, skryter med hur modiga och fantastiska människor de är trots sin cancer.

 

Det är ni inte, ni är precis som alla andra, ni är inte ert handikapp!

Lev livet, inte sjukdomen!

 

This is Tellus calling.... Good night for now....