Kapitel 6, §11

Jag har alltid varit en stor liberalist och motståndare till en enligt mig, helt idiotisk lag vi har sedan 1999. Det handlar om den dåvarande så kallade Sexköplagen. En lag som numera finns i Brottsbalken.

 

Nu väcker jag säkert många reaktioner. Men innan jag blir "stenad" vill jag att ni som läser detta funderar en stund och begrundar mina argument för att avskaffa vansinnet.

 

Lagen kom till 1998 enligt en motion till riksdagen. Man gjorde ingen grundlig utredning utan lät några få radikalfeministiska krafter styra. SANS (Sexsäljares och allierades nätverk i Sverige) är starkt emot lagen och tillfrågades inte ens under utredningen. Man bestämde alltså "över huvudet" på just de människor det handlar om.

 

Om lagen försvann skulle följande hända (teorier baserade dels på forskning, dels på logiskt tänkande):

 

Säkra, bevakade bordeller skulle startas upp, där de anställda har ständigt vaktbeskydd, där man inte accepterar droger, där man har tillgång till hälsovård och kan arbeta fackligt. Självklart skulle dessa omsätta mycket pengar och bidra med mycket till statskassan i form av skatt.

 

Forskning påvisar att trafficking är i det närmaste obefintlig i de länder där prostitutionen är öppet laglig. Det finns helt enkelt inget behov att "importera" människor från andra länder när ett lands interna marknad är mättad.

Ingen mer trafficking i Sverige alltså.

 

För mig är sexualitet lika naturligt som att gå till frisören, sjukgymnasten eller få massage. Man betalar för en tjänst och personen som är professionell utför den. Att få ryggmassage är för de flesta helt naturligt. Det är märkligt hur samma massage helt plötsligt blir "snuskig och olaglig" när kunden ligger på rygg i stället för mage. Jag hoppas att under min livstid se ett samhälle utan tabun. Vi är öppensinnade mot det mesta numera, kulturmångfald, olika sexuella läggningar mm.mm. Allt utan det mest naturliga, vår egna sexualitet.

Att avskaffa lagen skulle avstigmatisera vår sexualitet.

 

De prostituerade som vill arbeta själva skulle äntligen kunna starta företag och se sitt arbete som ett riktigt jobb, med försäkringar, sjukförsäkring, pension, skattebetalning och all social säkerhet som finns på andra arbeten. Det är Kapitel 6, §11 i Brottsbalken som hindrar sexarbetarna från att ha ett normalt liv.

 

Våldtäkterna skulle minska. I de flesta fall handlar våldtäkt om ett maktutövande och har väldigt lite med sexualitet att göra. Men det finns fortfarande en liten del där våldsutövarna är människor som inte får sina behov tillfredställda och säkert hellre skulle gå till en bordell i stället för att tvinga sig på någon.

Jag försvarar absolut inte brottet på något sätt. Kan man förhindra en enda våldtäkt genom att slopa §11 så är det värt det!

 

Ja, den här gången var det ett "tyngre" ämne i mitt inlägg. Statistiken visar att de allra flesta som arbetar inom sexindustrin gör det av fri vilja och trivs bra med sitt arbete. Det tjänar gott med pengar och ser på yrket som något bra. Undantaget är självklart trafficking-offren. En företeelse som skulle minska dramatiskt vid borttagning av §11. Statistik visar även att 40% av alla män (över 50) någon gång köpt sexuella tjänster. Ca 5% av alla kvinnor. Endast 25% av dessa män erkänner detta, 2% av kvinnorna (baserat på öppen/anonym statistik).

 

Och ni killar som tycker att jag har fel i mina åsikter, fråga er själva. Hur många gånger har ni bjudit tjejer på drinkar, mat och annat i förhoppning om att få ligga?

Och ni tjejer. Hur många gånger har ni tagit emot saker från okända män?

 

Ni kan väl inte tro att det bara handlar om att "prata med en trevlig tjej"?

 

This is Tellus calling.... Good night for now....