Om prostitution

Idag tänkte jag begrunda ett kontroversiellt ämne där de flesta har en åsikt men inte riktigt kan motivera den, där även jag har en åsikt och kan motivera den.
Det handlar om världens näst äldsta yrke, prostitution.

Enligt svensk lag, närmare bestämt sexköplagen är det idag fullt lagligt att på eget bevåg sälja sexuella tjänster och ifrågasätts fortfarande inte, inte ens av Skatteverket.
Det är olagligt att förmedla sexuella tjänster (så kallat koppleri) d.v.s. skapa kontakt mellan människor där endamålet är en pengatransaktion i samband med sexuell aktivitet.
Sedan är det olagligt att köpa sexuella tjänster i vårt vackra land och kan för den så kallade "torsken" medföra böter och i extrema fall även fängelse.

Redan där brister logiken. Det är lagligt att sälja, men inte köpa. Om vi nu skulle hitta en parallell så skulle det kunna vara något annat av livets nöjen: låt oss ta alkoholen, eller nej förresten, vi tar något vi alla ibland nyttjar: choklad!
Chokladen är frestande och får oss att må bra för stunden, men den är inte bra för våra kroppar, socker och fett är som bekant inte bra att få i sig.
Marabou tillverkar en chokladkaka, närköpet säljer den, kunden köper den.
Skulle man jämställa detta med ett sexköp så är Marabou (ber om ursäkt för användandet av ert varumärke, men vill bara göra reklam för den godaste chokladen) på den goda sidan och förser oss med choklad, däremot är både kioskägaren som säljer chokladkakan och kunden båda råbarkade, hemska bovar.
För hur kan man göra något så fullständigt vidrigt som att köpa något som erbjuds och som man vill ha!

Nu säger säkert många att det var en usel jämförelse. Men är det verkligen det? Detta handlar ju om en affärstransaktion, en produkt eller tjänst som säljs. En säljare som har något som köparen vill ha och är villig att betala för. Så länge ingenting är påtvingat ser jag inget fel i köpet av en tjänst.

Nästa argument att bemöta är att det inte skulle vara självvalt från säljarens sida.
Vi lever i ett fritt land. INGEN i Sverige svälter. ALLA människor har enligt sociallagen rätt till bostad och mat. Att man väljer prostitution som arbete är inget påtvingat, fråga dem som jobbar i branchen, de har valt det själva, i högsta grad!
En "glädjetjej" tjänar c:a 3000 kr i timmen, en man med samma yrke något mer. Jobbar man 5 kvällar i månaden och tar sig då an 2 kunder per kväll kan man ju räkna ut månadslönen som dessutom är skattefri.
I stället för att "slita av sig bakdelen" på en restaurang eller telefonbolag i 200 timmar i månaden för 15 lakan har jag full förståelse att man sliter av sig kläderna i 10 timmar för dubbelt så mycket. Det skulle iaf jag göra om jag hade kropp/utseende för det.
Sexsäljare är inga offer, de är bara lata och bekväma.

Nu säger säkert någon: "Det kan inte vara frivilligt att vilja knulla en total främling!"
För det första är ju ingen rätt person att avgöra vad någon annan väljer att vilja eller göra. Att anse sig veta vad en annan person bör vilja är ju att omyndigförklara denna.
Vi är alla vuxna människor och bestämmer själva över våra liv. Låt oss inte vara överförmyndare till andra. Fri vilja, fria val.
För det andra kan jag fundera på hur många av oss som inte haft ett "one night stand". Man möter en total främling på krogen, pratar en timme, går hem och knullar vettet ur varandra i några timmar, för att vakna upp morgonen efter med ångest, inte för att man gjorde man gjorde, utan för att man gjorde det med en hårig säl från förorten. Jusst det, en säl vars efternamn inte ens nämnts.

Sedan är det ju min personliga fundering. De flesta anser att sex är för intimt för att säljas. Men vad är egentligen intimitet och var går gränsen? Själv tycker jag att t.ex. massage är lika intimt som sex. Man får njutning genom beröring av en annan människa. Och det är ju fullt lagligt och populärt.
Handlar det om var man placerar sina händer? Nu när vi ändå är inne på extrema liknelser, låt oss föreställa oss en ung kvinna hos sin manliga massör. Hon ligger på mage och får skuldrorna välknådade. Om hon nu vänder sig till ryggläge kommer ju massörens handplacering automatiskt massera hennes bröst. Är det i detta fall fortfarande massage eller sex och den unga kvinnan tvingas att hamna i helvetet för att ha betalat för det?

Små detaljer, stora frågeställningar.
Missuppfatta mig rätt. Det är inte meningen att jämföra massörer med prostituerade, man kan lika gärna tänka sig en frisör som tvättar håret (om man nu som många, tycker att det är skönt), en barberare som smörjer in kinderna efter rakning, personal på spa, mm.mm.

Ok, visst finns det problem med prostitution, men dessa beror inte på företeelsen i sig.

Till den värsta avarten hör onekligen trafficing. Ligor eller enstaka hallickar "importerar" personer från andra länder som sedan får arbeta av "importen".
Alphadial's logik säger att det ju inte är själva sextjänsterna som är brottsrubriceringen. Vad sägs om människorov, utpressning, bedrägeri och frihetsberövande?
Min logik säger också att om man skulle skrota sexköplagen (vilket har diskuterats i många år nu i riksdagskorridorerna) så skulle efterfrågan öka, även utbudet bland svenskar som vill tjäna gott med pengar för relativt liten ansträngning. Jag är personligen övertygad om att marknaden skulle mättas så snabbt att behovet för importerad arbetskraft skulle försvinna. Där försvann all trafficing!
Ni som är skeptiska, jämför Sveriges trafficing-statistik med t.ex. Holland eller Tyskland (där trafficing är mer eller mindre obefintlig).

Ett annat argument är droger. Att människor bekostar sina drogmissbruk genom prostitution är allmänt känt.
Återigen är inte sextjänsterna boven. Drogmissbruk är missbruk (härleds av namnet) och en missbrukare gör vad som helst för att hålla igång sitt missbruk. Att sälja sex betalar bra, att stjäla betalar sämre. Som missbrukare tar man till det som ger mest pengar, oavsett om det är lagligt eller ej. Skulle man få 3000 kr i timmen för att knypla så skulle Stockholm bli överöst med små, fula, missbrukartillverkade dukar.
Om prostitutionen helt skulle försvinna, vad betalar bäst? Att skära halsen av kundens jobbiga granne?

Tyvärr är ju inte alla "torskar" snälla, vilket är ett av de största problemen. Tjejer i branschen blir ofta misshandlade och förnedrade av sjuka människor. Som vanligt har Alphadial en universallösning!
Om sexköplagen upphävdes skulle det direkt uppstå skyddade miljöer, s.k. bordeller.
Ställen med vakter, trevlig stämning, hälsovårdspersonal, eget fackförbund och skatt till statskistan!
Är en kund våldsam eller inte sköter sig på annat sätt blir denne/denna utkastad och möjligen portad.

Som ni ser är ju min åsikt att häva denna befängda lag. Det är min personliga och politiska åsikt. Diskussioner är mycket välkomna, jag ser gärna fram emot motargument.
Det kommer säkert många andra politiska utlägg i denna blogg framöver, allid öppna för diskussion.

För att undvika anklagelser om att jag skulle ha något slags egen vinning från mina åsikter vill jag även klargöra att jag inte är i branchen. Jag har inte heller köpt några sådana tjänster. Inte heller fått massage från någon jag inte varit romantiskt involverad med.
Däremot är det fullt möjligt att det kommer en dag då jag köper både nackknådning och annan knådning, oavsett om det är lagligt eller inte. Min nacke känns stel, men inte tillräckligt stel än.

This is Tellus calling.... Good night for now....