Nya prylar 4 musiknörden

Idag kunde jag hämta mina nya leksaker som jag beställt från Thomann.
Har nu hunnit packa upp och testa lite, därför kommer ett snabbreferat här.

Steinberger Spirit PRO Deluxe
En topplös elgura med Steinbergers egna tremolo-stall.
Jag valde Deluxe-modellen för att den har 2 humbuckers och 1 singlecoil pickup i stället för 2 singlecoil och 1 humbucker som finns på standardmodellen. Mer tryck i pickuperna gör att den lämpar sig mer för metal.

Jag har tyvärr inte hunnit testa den än, men första intrycket var att det är en kvalitetsprodukt. Trots sin lilla kropp väger den en hel del. Mekaniken ser stabil och riktigt gedigen ut och finishen är helt superb. Strängarna låg mycket lågt över greppbrädan och kändes mjuka och lättspelade så att jag tror att Spiriten och jag kommer att bli goda vänner framöver.


Line 6 Pocket POD
En liten, och då menar jag liten multieffekt-grunka för gitarr.
Jag köpte den för att den verkade så enkel att använda. Bara att plugga in guran och köra.
Och så var det faktiskt.
Efter lite testande kan jag säga följande:
Den är plastig, men det gör den superlätt, ingen nackdel för en überportabel dosa. Menyerna var lite ologiska men så fort man fattade dem så gick det lätt att lära sig handhavandet.
Det viktigaste av allt: Den lät SVINBRA! Man får tänka på att det är en pryl utformad för att öva och ha med sig, ingen studiopryl, men den lät riktigt, riktigt bra! Bra effekter, bra distar och varmt, naturligt sound.
Line 6 har lyckats igen!
Jag har hittills kört med iRig för iPhone, men den är krånglig att använda, då man måste "ockupera" telefonen och låter som ett dåligt skämt jämfört med PP'n. Bara en sådan sak som output. På iRig'en var jag tvungen att ha allt på max för att få ett jämnt ljud och då sprakade det en hel del. PP'n kör jag på 2/10 och får arena-tryck på ljudet, både akustiskt och distat, annars är den knäpptyst, inte en antydan till rundgång eller oönskad distortion, trots skyhög output. Den verkar samarbeta fint med DiMarzio Chopper pickupen som jag har på min "lilla" gura (en Fjeld G# guitar).
Hoppas att den kommer överens med Spirit-mickarna sen (passiva EMG-kopior).

Mycket tekniska termer nu, men kan ju vara intressant att läsa för er musiknördar där ute, vem vet?

This is Tellus calling.... Good night for now....