Sanning 4: Vad är kärlek?

"What is love? I'm getting closer to that. And the closer I get. The more I loose my faith in loneliness." - Marian Gold, låten "What Is Love?" på skivan "So Long Celeste".

Ja, vad är kärlek? För vissa är det endast en kemisk, hormonell reaktion, för andra är det mycket mer. Vad innebär det för mig?

För mig är det den ultimata känslan, en känsla som inte kan liknas vid något annat, möjligen djupaste, mörkaste hat. En känsla man upplever kanske en, kanske två gånger under en livstid.

Personligen har jag svårt att förstå hur man kan älska sitt husdjur, en bil, nån annan sak, eller t.o.m. sin släkt. Jag är nog ganska digital. Antingen älskar jag någon till 100% eller inte alls. Ja, jag borde säkert uppsöka en eller ett dussin psykologer, men så är det.
"De tre orden" tycker jag slösas bort onödigt mycket nuförtiden, man säger dem till människor man inte känner och smörjer in dem på andra för egen vinning.

Kärlek för mig är uppoffring, frivillig sådan. Att sätta sig själv i andra hand, att bry sig om en annan människa mer än om sig själv.
Alla ni som har partners och sina älskade där ute, har ni någon gång funderat på vad som skulle hända i en extrem situation? Ponera att ni är i en situation där någon av er måste dö. Partnern kommer att krossas av en jättelik båtmotor om just DU inte knuffar bort honom/henne och dör själv.
Hur många skulle göra det? Hur många skulle kunna offra sitt liv? Hur många skulle offra sin bil? Hur många skulle offra sitt rykte för någon? Hur många skulle offra några tusenlappar?

Det är nog rätt tänkvärt. Många där ute säger att de älskar någon över allt annat men är inte beredda att offra något. Äkta kärlek för mig är att vara beredd på (men förhoppningsvis inte behöva) att offra allt, utan minsta tvekan....

This is Tellus calling.... Good night for now....