Försäkringskassan har förstört mitt liv.

Någonting mycket allvarligt idag. Detta öppna brev skickade jag till Försäkringskassan och de 5 största dagstidningarna idag. Lägger ut det i sin helhet här så människor förstår min situation.

 

Detta är ett öppet brev till Försäkringskassan som även skickas till de största dagstidningarna.

 

Jag är en funktionsnedsatt man boende själv i Västerås. Jag har en muskelsjukdom som gör mig beroende av personlig assistans enligt LSS.

Jag har haft assistans i över 20 år nu och 12 år i egen regi. Det har fungerat fint och flutit på som det ska.

 

Sedan november förra året har dock allt rasat ihop. Min förtvivlan är gränslös. Genom Försäkringskassans skoningslösa behandling och otroliga inkompetens har jag nu gått från en vanlig man som sköter sina åtaganden, anställer människor själv, betalar löner, skatt och andra avgifter, till ett nervvrak med självmordstankar, 80 000 i skulder hos Kronofogden samt utan assistans då personalen inte vill jobba på en arbetsplats som inte betalar ut löner i tid.

 

I november månad hade en av mina anställda skrivit fel datum vid sin underskrift på en av tidrapporterna. Detta resulterade i att hela utbetalningen av min assistansersättning stoppades. Ingenting meddelades av FK och utbetalningen bara uteblev.

Jag kontaktade då FK och efter att ha pratat med 5 olika personer, där ingen visste något så blev jag hänvisad till "systemet" och att det inte går att göra något, och att utbetalningen skulle komma i december.

 

Jag hade som tur lite pengar undanlagda så jag kunde betala ut nettolönerna, men skatten var jag tvungen att vänta med.

I december kom det inte heller några pengar då "någon" glömt bort att ta bort spärren i det magiska "systemet".

 

Alla mina PRIVATA besparingar gick till att finansiera min hjälp, men jag hade fortfarande inte råd med att betala in till skattekontot. Skatteskulden på runt 80 000 gick då till Kronofogden, där jag nu har en prick i registret (notera att jag aldrig tidigare under mina 44 år haft någon anmärkning).

 

I och med nya regler ska jag framöver få min assistansersättning utbetald i efterskott i stället för som tidigare förskott. Därför uteblev även ersättningen för januari. Som tur lyckades någon att ta bort spärren i "systemet" så jag fick ut november månads ersättning (fortfarande inget för december) så att jag kunde betala löner och en del av skatteskulden.

 

I och med de nya reglerna har man nu 4 dagar på sig att redovisa tidrapporter och skicka in räkning till FK. Jag var därför extremt noga med att göra det och räkningen för januari var hos FK redan den 3e (vilket är bekräftat enligt Mina sidor på FK's hemsida).

I min enfald trodde jag att äntligen skulle ersättningen komma i tid. Men det var för mycket att hoppas på. Ingen assistansersättning nu heller.

 

Den 21a hörde jag av mig till FK men kundtjänst kan självklart ingenting, när man ställer en fråga läser de innantill från informationen på hemsidan och de kan bara hänvisa till handläggarna.

Personen där lade in ett ärende och lovade att någon skulle höra av sig inom 2 dagar. Det är torsdag kväll nu, och inget samtal än.

 

Nu är läget följande. Jag orkar inte längre, jag ger upp. Jag har inte fått rätt assistansersättning i rätt tid sedan november, jag har en skuld hos Kronofogden på runt 70 000, alla mina privata besparingar är borta, flera kreditbolag har börjat spärra mina kort eftersom jag har en skuld hos Kronofogden, jag är orolig att jag ska bli vräkt och hamna på gatan på grund av min skuld, jag kan inte betala ut lön till mina 4 anställda i morgon den 25e, deras liv påverkas eftersom de i sin tur inte kan betala sina räkningar i tid.

 

Jag känner mig förnedrad och skamsen. För mig som människa, chef, fritidspolitiker och nämndeman i Tingsrätten är det en hederssak att sköta mina åtaganden, att kunna betala ut lön till mina anställda, att kunna betala skatt, att inte ha anmärkningar.

 

På grund av Försäkringskassans usla och inkompetenta hantering av mina ärenden är jag nu på ruinens brant, jag känner inte att jag vill leva längre, särskilt inte nu när det inte bara påverkar mig men nu även mina anställda.

Jag har pratat med 7 olika personer hos Försäkringskassan. Samtliga skyller på "systemet" och har varken kompetensen eller viljan att hjälpa mig. Jag har bemötts med allt från "jag förstår problematiken men kan inte hjälpa dig, men ska försöka hitta någon som kan" till en klart och koncist "det är inte mitt problem".

 

Jag skulle vilja att någon med befogenhet och vilja att styra upp allt detta tar tag i mitt ärende, jag är handfallen i denna inkompetens. Jag orkar inte längre till.

 

En uppgiven

Tomas Brun

 

This is Tellu calling.... Good night for now....

#1 - - Anonym:

Försäkringskassan har gått helt åt skogen. Även för sjukskrivna är nu situationen en häxjakt istället för att de får chans till att tillfriskna. Är riktigt orolig för hur det här kommer att sluta. Sitter själv här med självmordstankar pga FKs behandling av mig och vägran att tro på läkare utan istället insistera på att läkarens intyg måste vara skrivet på ett specifikt sätt. Tacka socialdemokraterna och denna regering för detta. Ska skriva det i mitt avskedsbrev.

Svar: Kära Anonym.Samhället har tyvärr blivit likgiltigt. För pressen är det viktigare att skriva om Prinsessans nya klänning än om viktiga saker som dessa.
Kämpa på, självmord är egentligen ingen utväg, visst är det en enkel lösning men som det ser ut idag skulle ett sådant "statement" aldrig komma ut till allmänheten. Pressen skulle göra allt för att mörka den riktiga orsaken.
Hoppas det löser sig för oss.
Alphadial

#2 - - Anna-Brita Lundahl:

Det ta är förskräckligt. Vad är det för inkompetenta människor, som bestämmer sådana här saker?????

#3 - - Henrik:

Helt jävla otroligt. Fattar inte att det får gå till så här och att ingen ansvarig kan gå in och ordna upp saker så det funkar igen. Bedrövligt. Kan bara beklaga att du drabbas så hårt av detta men jag kommer att föra detta vidare till berörda personer som kanske, kanske, kanske kan påverka saken.

#4 - - Camilla:

Hej Tomas..
Såg ditt öppna brev först idag, men kommer dela det till dom jag känner ändå, för det är ju fortfarande högst aktuellt. Även jag är från Västerås. Född och uppvuxen där.
Mvh
Camilla(själv sönderjobbat, FK-drabbad och kampen av att vara utförsäkrad(trots att man jobbat i många år innan, testat all möjlig tänkbar rehab) har bara gjort en ÄNNU sämre)