Besegrad och förnedrad

Hård som man tror att man är har jag under de senaste åren ofredat både mig själv och mina vänner med tanken att prova världens starkaste korv, Harakiri-korven som finns i Gamla Stan i Stockholm.
Korvätningen innebär en utmaning. Man ska kunna äta den på under 5 minuter utan att spilla korv eller chilisås för att ingå i den magra skara av dem som lyckats, samt bli honorerad medelst en t-shirt.

 

Jag hade tänkt att åka till vår vackra huvudstad denna helg och anta utmaningen. Men metodisk som jag är ville jag iscensätta en liknande utmaning på hemmaplan för att se om man över huvudtaget har en chans.
Korvbröd inköptes, chorizo fanns redan i kylen. Sås framställdes av tacosås modifierad med en rejäl dos av extremt starkt chiliextrakt vid namn "Da Bomb!". Extraktet beräknas ha en styrka på c:a 350 000 Scoville, så blandningen jag hade landade på runt 250 000 SHU.
Harakiri-korven beräknas ligga på c:a 1,4 miljoner SHU, så min blandning skulle bara ge en liten föraning om hettan som skulle bli c:a 6 gånger starkare (värre?)

 

Till verket! Korv grillades, fylldes med sås, grillades lite till och lades fint i korvbröd. Nu ska här tränas inför "The real thing"!!!

 

En munfull av såsen och en tugga av korven togs. Och DÄR tog det glamorösa slut. Det var som att springa in i en betongvägg utan hjälm. Smärtan var olidlig, halsen drog ihop sig i ett rop på hjälp och det blev svårt att andas.
Jag är rätt hård och sjukt envis, dessutom har jag en hög smärttröskel, men detta var något annat, något fascinerande. Våra kroppar är fantastiska, och denna kropp sade verkligen till på skarpen att "Inte en tugga till!". Mind over matter brukar det heta men denna gången bad mitt "matter", vänligt men bestämt mitt "mind" att dra åt helvete.

 

EN FUCKING TUGGA av en korv som inte ens var i närheten av Jesper's korv på Helldog tog det för att jag ska bli totalbesegrad och med svidande läppar samt en brännande klump i magen känna inget annat än djup respekt för dessa 67 tappra krigare som besegrat korven hittills i år!

 

Läs mer om Harakiri-korven här!

 

This is Tellus calling.... Good night for now....

#1 - - Mats:

HA! HA! HA!