Grattis på Internationella Kvinnodagen!

Först vill jag gratulera alla underbara kvinnor där ute på er dag!
Jag tycker att ni förtjänar många fler kvinnodagar än bara en, kanske vore det rättvisst om 182½ dagar var kvinnodagar?

 

Men mina största tankar går till de kvinnor, tjejer och flickor i världen som inte tycker att denna dag är så viktig. De har andra saker att tänka på.

 

Jag tänker på de miljontals flickor som blir könsstympade varje år i stora delar av Afrika, jag tänker på de flickor som säljs som sexslavar i Indien och Pakistan, jag tänker på spädbarn som dödas vid födseln i Kina bara för att de är flickor, jag tänker på de flickor som i så unga åldrar som 8 tvingas att gifta sig med 40-åriga män i Mellanöstern, jag tänker på alla kvinnor som tvingas att bära niqab bara för att deras män bestämt det, och jag tänker på alla de kvinnor som får stryk för att de säger ifrån.

 

Jag tänker även på de 67% av våra svenska tjejer som får sin mänskliga frihet begränsad för att de är rädda att gå ut själva på kvällarna. Och de tjejer som inte får umgås med vem de vill eftersom deras pappor och bröder inte godkänner det. Jag tänker på de tjejer som inte lyder och blir hedersmördade.

 

Det är så lätt att säga "jag är feminist" och tycka att det viktigaste är att kvinnor och män ska ha lika lön för lika arbete för att sedan blunda för de riktiga kvinnoproblemen i världen. Vi har inga feminister i Sverige, vi har verkligen ingen "feministisk regering".
Inte förrän vi aktivt arbetar med att hjälpa världens alla kvinnor, inte bara Britta på personalavdelningen, som tycker att hon ska ha en högre lön.


This is Tellus calling.... Good night for now....