Webcam-stalking?

Det här får någon förklara för mig, som om jaag vore ett litet barn, för att jag har mycket svårt att förstå detta fenomen.
Under de senaste åren har det börja dyka upp communities, appar och YouTube kanaler där människor egentligen inte gör något förutom att vara framför en kamera.

 

Ta t.ex. alla människor i sociala medier som sitter framför en dator, spelar spel och låter en kamera rulla medan de spelar. Det finns ju även communities som Twitch, där man t.o.m. kan få donationer för att man sitter och spelar spel.
Min lilla fundering är om människor är så otroligt ensamma och i sånt stor behov av att kommunicera med andra att man sträcker ut en desperat hand och hittar sina "vänner" på detta sätt. Eller om man tycker att livet i sig är så ointressant att man måste leva det genom andra.

 

Jag menar, om jag vill spela ett spel så vill jag ju uppleva det på mitt sätt. Vad ger det för utbyte att en
helt okänd person sitter framför camen och spelar? Jag kan köpa tanken om det exempelvis är en
snygg tjej/kille som gör det och man vill titta på denne. Men är det inte bättre att ansluta till någon live-cam-sex site eller bara kolla på en p-rulle?

 

Det senaste är alla reaction-videos. Någon obetydlig vloggare kollar på ett videoklipp, t.ex. en musikvideo och reagerar på den framför sin webcam, lägger någon kommentar mm.
Vips så har den 100 000 hits. Varför?

 

Jag kanske inte hänger med i moderniteterna längre, men jag fattar faktiskt inte vad grejen är.

 

Kan ni förklara för mig?

 

This is Tellus calling.... Good night for now....