Brist på logik

Idag hade jag tänkt att spinna lite på ämnet "svenska talesätt". De är många, de är i många lägen ologiska och lustiga. Jag gillar dem trots att jag ofta, när jag hör dem, börjar ställa motfrågor.

 

"Nu ska jag visa var det blåa skåpet ska stå" ger mig automatiskt frågor som: "Vem vill ha ett blått skåp?" samt "Varför ska man över huvudtaget flytta på det?".

 

Sen verkar somliga ha oturen att "skita i det blå skåpet". Vem fan säätter sig och skiter i ett skåp?

 

Djurreferenser är också rätt roliga. Det är ju oerhört lätt att "ana ugglor i mossen" de ugglor oftast finns i mossen och varför skulle de helt plötsligt inte vara där?

 

När man tycker att "här ligger en hund begraven" så funderar jag: Varför just en hund? Kan det inte vara ett annat husdjur?

 

"Att vara fattig som en kyrkråtta" är ju helt ologiskt då det knappt finns råttor i våra kyrkor och skulle det finnas så kan ju inte den anse sig själv som fattig då den med all sannolikhet inte har någon uppfattning om pengars värde.

 

Kan någon förresten tala om för mig varför en skogsfågel ska vara bra att ha i handen? Jag vill inte ha någon fågel i min hand, tycker faktiskt att det är bättre med tio i skogen.

 

Och hur ska det över huvudtaget vara möjligt att "dela skinnet innan björnen är skjuten"? Fanskapet rör ju på sig!

 

"Att kasta sten i glashus" kanske är dumt men samtidigt är man ju skyddad när man kastar ut stenen. Glasskärvorna hamnar ju faktiskt utanför huset. Det hade varit mer logiskt att inte kasta sten på ett glashus om någon är där inne!

 

Däremot har jag aldrig förstått förbudet mot att "måla fan på väggen". Varför inte? Om det är min vägg så bör jag ju kunna måla vad jag vill på den, eller?

 

Och varför ska man inte "gå över ån efter vatten"? Stranden där kanske är mer lättillgänglig?

 

Sen är ju inte alla goda ting bara tre, jag vet många, många fler saker som är goda. På samma sätt "kommer olyckan sällan ensam". Nej, självklart, han har ju alltid Trazan med sig!

 

Helt appropå det så är det tydligen så att "alla känner apan och apan känner ingen". Seriöst, jag är 40 år gammal och har aldrig kännt en apa. Och vilken specifik apa pratar vi om?

 

Somliga tycker att "anfall är bästa försvaret". Det är ju lustigt att enligt vår historia så har ju sällan anfallarna vunnit några slag. Kolla t.ex. på Andra Världskriget. Tyskarna anföll ju de flesta av Europas länder, och det gick ju så bra, eller?

 

"Borta bra men hemma bäst?". Va? Har ni någonsin varit i Thailand? Enligt mitt tycke är vad som helst bättre än hemma. Och vad exakt är det som är bra?

 

Hur kan man säga att "den blinde hånar den halte"? Han ser ju förmodligen inte den halte och det är ännu mindre troligt att den blinde vet hur en halt person ser ut, och att han haltar.

 

Att "den enes död är den andres bröd" måste ju uteslutande tillämpas på kannibaler, då man sällan har livsmedel på sig när man dör, om man nu inte på något bisarrt sätt dör med ett kex i handen.

 

"Den som gräver en grop åt andra faller ofta själv däri". Seriöst, hur dum får man vara? Man har grävt en jävla grop. Så går man inte runt gropen fast man vet att den finns där utan knatar över den! Är man så jävla korkad så har man förtjänat att sitta i den!

 

Sen ska man tydligen ha det man inte har i huvudet, i benen. Jag vet en närapå oändlig ström av saker som jag inte har i huvudet. Löss, grävskopor och hallonpaj är några av dem. Men jag har aldrig kännt att jag skulle ha något av dessa i benen.

 

Om "ett gott skratt förlänger livet" så vill jag ju självklart veta mer! Räcker det att man skrattar gott en gång, får livet förlängt och "that's it", eller får man livet förlängt varje gång mag skrattar? Och hur definieras exakt "gott"?

 

Jag skulle vilja se den kirurg som håller med om att "finns det hjärterum så finns det stjärterum".

 

Jag skulle vilja påstå att eftersom kärlek inte är av metallisk natur så kan den omöjligt rosta, möjligen oxidera.

 

Varför måste man säga "b" efter att man har sagt "a"? Med tanke på att "a" är vår vanligaste vokal så skulle de flesta svenska ord behöva minst ett "b".

 

"Hur man än vänder sig har man alltid rumpan bak" känns lite diskriminerande mot människor med svåra missbildningshandikapp.

 

"Hämnden är ljuv"? Nej, inte för offret.

 

Är verkligen allt tillåtet i krig och kärlek? Blir jag helt laglös om jag råkar bli kär?

 

Alla katter är inte grå i mörkret. De har fortfarande en massa olika färger, de ser bara grå ut, idiot!

 

Om "lika barn leka bäst", så borde ju enäggstvillingar leka helt fantastiskt bra. Och kan man verkligen leka bra eller dåligt?

 

Lite skit rensar inte magen, det är bara äckligt, oavsett hur lite det är.

 

Att "man får ta seden dit man kommer" gör mig syftningsmässigt förvirrad. Menar man att man ska ta efter de seder som finns på platsen, eller att man ska ta seden (den egna) dit man kommer?

 

"Man hör vad man vill höra"? Seriöst, med tanke på allt skit jag får höra dagligen och inte vill höra borde jag vara döv nu.

 

"Mycket ska man höra innan öronen faller av". Hänger det ihop med det ovannämnda? Man lyssnar på en massa skit, öronen faller av och sen blir man döv? Eller?

 

Kan man inte döma en bok efter titeln? Då kanske det är dags att köpa lite My Little Pony - böcker? Det kan ju vara spännande kriminalromaner!

 

Ännu en spåklig förvirring. När man säger "man ska aldrig säga aldrig". Det har man ju precis gjort, två gånger!

 

Ska man inte "döma hunden efter håret"? Där kom ju den där förbannade hunden igen. Dessutom har hundar päls och inte hår.

 

Har någon av er, mina kära läsare, förutom kanske vid tillfällen av extrem PMS eller djup depression "gråtit över spilld mjölk"? Kanske dags att lägga lite band på sina känslor?

 

Så en uppmaning till alla crackberoende där ute: "man ska inte kasta ut barnet med badvattnet"! Hör där! Gör inte det, oavsett hur höga ni är!

 

Får jag aldrig ropa "hej" innan jag är över bäcken? Inte ens om jag träffar nån på den här sidan?

 

Så ska man tydligen "inte spilla krut på döda kråkor". Vem fan gör det? Nån ny satanist-sekt?

 

Så kommer den jävla björnfan igen. Man ska tydligen inte sälja skinnet innan den är skjuten. Visst, jag köper det. Men varför ska den skjutas? Och får jag sälja hela björnen?

 

Vad är meningen med att samtidigt som man tar på ett träföremål nämner en krydda, två gånger?

 

Jämfört med vad är "släkten värst"?

 

"Skrattar bäst som skrattar sist". Är det på en global eller lokal nivå?

 

"Som man bäddar får man ligga". Jag måste vara usel på att bädda, då jag aldrig får ligga. Sen är ju frågan, varför ska man bädda om man ska ligga? Det är väl bättre att bädda upp, eller?

 

"Vägen till mannens hjärta går genom magen". Hmmm, om man nu kan någonting om anatomi så vet man att digestionssystemet och det kardiovaskulära systemet inte hänger ihop på något sätt förutom blodtillförsel till de vitala organen. Jag finner det mycket svårt att få fram en logisk väg mellan dessa två organ.

 

Ja, det kan inte vara lätt, särskilt för människor från andra länder att förstå allt detta.... Måste allt vara så invecklat?

 

This is Tellus calling.... Good night for now....