Solitary Man

Jag såg en helt underbar film i natt. Det var oerhört länge sedan jag kunde identifiera mig själv med huvudpersonen i så hög grad. Filmen heter "Solitary man", med Michael Douglas i huvudrollen, en för övrigt helt lysande skådespelare.

Filmen handlar om en man i sen 50-årsålder som försöker att leva sitt liv på det sätt han vill.
Han vill leva livet, han vill festa, han vill förföra kvinnor 30 år yngre än han själv, han vill vara fri och obunden, att vara sig själv fullt ut.
Självklart har han hela sin omgivning, sin före detta fru, hans barn och andra människor emot sig.
Det är fascinerande hur människor ska ha åsikter om hur andra ska leva. Det tråkiga är när alla ens vänner och familj vänder en ryggen när man inte lever sitt liv på det "normaliserade" sättet.
I filmen får man följa hans kamp för den simpla rätten att få vara sig själv.

Jag hoppas av hela mitt hjärta att min omgivning oh samhället i stort inte lyckas kuva mig när jag är i 60-årsåldern.
Jag hoppas kunna vara fri, göra allt jag vill, när jag vill, hur jag vill, och med vem jag vill. Förhoppningsvis kommer även jag fortsätta att festa, resa och njuta av livet på MITT sätt.

Till slut en underbar replik från filmen (Bens svar till att den 19-åriga tjejen han raggar på säger att hennes kille är söt, smart och rolig, allt det han inte är): "I was once, honey. It doesn't last."

This is Tellus calling.... Good night for now....