Snabbkurs: Hur man INTE söker jobb: Del 1

Dagens scenario utspelas mellan arbetsgivaren och kontaktpersonen Jens (fiktivt namn) och arbetssökande Gudrun (lika fiktivt). Jens har haft en annons ute där han söker personal.


Telefonsamtal
:


Gudrun: "Hej. Jag heter Gudrun. Jag är intresserad av jobbet du har på annons. Kan du ringa upp mig, jag har inga pengar på mobilen?"


Jens (förvånad över frågan och mitt i ett möte): "Nej, jag är upptagen just nu...."


Gudrun avbryter: "... men ring mig sen då...."


Jens (något irriterad över fräckheten): "Nu är det så här att ansökningstiden gick ut för en vecka sen... så bättre lycka nästa gång..."


Gudrun: "Det visste jag inte... men jag kan söka ändå juh..."


Jens (stressad): "Gör så, ha en bra dag"


SMS konversation 1 timme senare:


Gudrun: "Ring mig! Gudun"


Jens (börjar ana oråd): "Vem ska jag ringa? Jens"


Gudrun: "Vem är du?"


Jens (börjar bli underhållen, spelar därför med): "Du ville att jag ska ringa, och eftersom jag inte känner nån Gudrun så är frågan: Vem ä DU?"


Gudrun: "Ja, jag vill söka det där jobbet som skulle passa mig. Gudrun"


Jens (nu riktigt irriterad): "Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med arbetsförmedlingen och gå nån av deras kurser i hur man söker jobb, för man får inga jobb på det här sättet. Jag får in över 100 ansökningar varje gång. Varför skulle jag ringa just dig? Att vilja bli uppringd av mig är bara ohyfsat och fräckt. Mvh Jens"


Gudrun: "Meh, är du helt sjuk? Jag kanske är bäst av de 100. Har många järn i elden. Gudrun"


Jens (ger upp och bestämmer sig för att ignorera)


Gudrun: "Vart tog du vägen?"


Gudrun försöker ringa 3-4 gånger under närmaste timmen, men Jens är upptagen och svarar inte i telefon.


Gudrun talar slutligen in på mobilsvaret: "Det är Gudrun. Det blev lite fel på SMS. Om du vill veta vad som blev fel så ring mig!"


Gudrun fortsätter ringa 5-6 ggr till under resten av dagen.

Ja, tänkt så det kan gå.....

This is Tellus calling.... Good night for now....

#1 - - maya:

Haha. Jag är mållös. Snälla, säg att hon var tolv år gammal...

#2 - - Alphadial:

Nejdu, Maya...
Hon lät som mellan 25-30...

Tänk så det kan bli....

/A